Eerder vandaag berichtte SanomaVentures dat het een investering doet in start-up Fosbury, een campagnetool voor Apple Passbook. Hiermee lijkt Sanoma, na de eerdere investeringen afgelopen jaar in onder andere VirtuaGym en Scoupy, zich verder te willen versterken in mobile marketing en apps. De investering sluit aan bij de eerder op Emerce.nl uitgsproken ambitie van directeur Kienhuis om vooral in consumentendiensten te investeren: “We zoeken aan de randen van onze organisatie naar nieuwe ontwikkelingen. Niet zozeer technologische innovaties, maar zaken die dicht tegen het bedrijf aan hangen.”

De investering in Fosbury benadrukt de vooruitstrevende positie die Nederland heeft op het gebied van online marketing. Het bedrijfje is opgericht door de voormalige oprichters van Yunoo Willem Spruijt en Martijn de Kuijper en mede-oprichter van Repudo Lucas Tieleman. Op het Facebook-account van één van de oprichters verscheen op 1 februari 2013 een foto waarop de akte van oprichting te zien was. Snel daarop volgde een grote klant, SuitSupply, en kwam een achtergrondverhaal op Sprout.nl. En nu, nog geen drie maanden na de oprichting, raakt het bedrijf in een stroomversnelling. In het persbericht licht Lucas Tieleman toe: “Deze investering is een prachtige stap voor Fosbury. Met Sanoma als investeerder hebben we niet alleen de middelen aan boord om ons product verder te ontwikkelen en te versnellen, maar ook een strategische partner om het product te versterken en te vermarkten.”

Platform voor coupons

Volgens de website van Fosbury is het een platform voor organisaties om online coupons te ontwerpen en versturen aan hun klanten via Apple Passbook. Op de vraag van OpenInnovatie.nl om een toelichting van het concept licht Willem Spruijt toe: “Passbook biedt fantastische mogelijkheden voor retailers, zoals locatie gebaseerde notificaties en het bijwerken van passen die geïnstalleerd zijn. Met Fosbury maken we deze functionaliteit eenvoudig bereikbaar voor deze retailers”. Met de investering van Sanoma komen er meerdere mogelijkheden binnen handbereik: “Met Fosbury geloven we op de lange termijn in het verdwijnen van de fysieke portemonnee. Passbook en Samsung Wallet zijn hierbij fantastische hulpmiddelen. Naast coupons gaan wij in de toekomst giftcards, loyaltycards en tickets ondersteunen.”


Fosbury oprichters tijdens een Google Hangout eerder dit jaar.

Advertentiebranche op z’n kop?

Omdat het platform geïntegreerd is in onder andere Facebook kunnen organisaties gemakkelijk in contact komen met ‘fans’ van hun facebook-pagina’s, ze coupons sturen die bijvoorbeeld getarget zijn op locatie en online gedrag. Het lijkt daarmee op de ouderwetse reclamefolders die door de brievenbus vallen, maar dan in real-time afgeleverd aan (potentiële) klanten. Het concept slaat daarmee een brug tussen de online en offline wereld en helpt organisaties om geïntegreerde marketingcampagnes te ontwikkelen.

Na een trage start lijkt Passbook daarmee steeds meer voet aan de grond te krijgen. Vorige week maakte EasyJet in navolging op AirBerlin, Lufthansa en bekend boarding cards voortaan via Passbook aan te bieden.

Over de auteur: Jan Spruijt is eigenaar van onder andere de Innovation Management Game en OpenInnovation.eu en onafhankelijk blogger voor verschillende platformen. Hij is familie van Fosbury-oprichter Willem Spruijt en heeft daardoor direct toegang tot achtergrondinformatie over de oprichting van en investering in Fosbury.