Eerder deze week heeft ABN AMRO een rapport uitgebracht over Open Innovatie, genaamd “Samenwerken voor Open Innovatie: kunst of kunde?” Ondanks dat het rapport zich primair richt op de voedselbranche, geeft het een fraai overzicht van modern onderzoek rondom Open Innovatie. Het rapport is geschreven door prof. dr. Omta (Wageningen Universiteit), dr. Fortuin (Food Valley) en drs. Dijkman (ABN AMRO).

In de kern bestaat het rapport uit 5 elementen: the kritische (faal)factoren voor Open Innovatie.

Wat zijn de kritische (faal)factoren voor Open Innovatie?
  • Definiëren van problemen het vaststellen van doelen: volgens de auteurs zijn er drie manieren om deze faalfactor te overwinnen. Als eerste, zorg dat je veel (voor)onderzoek doet en stop met doorontwikkelen als je op een doodlopende weg zit. Ten tweede, creeër road maps. Dit betekent: zoek naar trends en kennis van de markt en maak daar gebruik van om minstens 5 jaar vooruit te kunnen kijken. Want dat is de minimale tijdsduur die een radicale innovaties in veel branches nodig heeft. En als laatste: “look different, look forward,” een verwijzing naar Henry Fords bekende quote: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
  • Partnerselectie: zorg dat je zo snel als mogelijk goede partners vindt. Hierbij is betrokkenheid van het management belangrijk. En zorg dat je niet egocentrisch bent, Open Innovatie gaat meer om het geven dan om het nemen. Zorg bovendien dat je niet alles om de contracten laat draaien: een succesvolle samenwerking steunt op goed wederzijds vertrouwen.
  • Opstellen van het contract: maak goede afspraken en zorg dat je aan risicomanagement doet. Het is eenvoudig om vast te stellen dat er risico’s zijn, maar dat de oplossing buiten uw bereik ligt. Dit is niet waar, goed risicomanagement biedt de oplossing.
  • Het uitvoeringstraject: laat de angst niet reageren. Toch zal het de meeste samenwerkingsverbanden een keer overkomen en dan is het belangrijk dat u durft te investeren in vertrouwensbanden, culturen kan verbinden and goed blijven communiceren. Dit betekent ook dat u moet investeren in het spreken van elkaars (vak)taal.
  • Monitoren en evalueren: zorg dat – wanneer het project start – duidelijk is wat de verwachte kosten (mogen) zijn en hoe hierop gestuurd gaat worden.

Kunst of kunde?

Vreemd genoeg geeft het rapport geen antwoord op de vraag die in de titel is gesteld. De auteurs laten dus ruimte open voor discussie. Wat denkt u: is Open Innovatie een kunst of een kunde?