Strategic Symposium 2009 ‘Open Innovation – Let The World Enlighten You’ – October 22nd 2009, Tilburg, The Netherlands

 

Every year study association Asset | TOP-DOWN organises the Strategic Symposium. The Strategic Symposium 2009 will take place on Thursday, October 22nd 2009 in the auditorium of Tilburg University. This year’s topic will be: ‘Open Innovation’.

For this day we are inviting students, company visitors and scientists alike. The day will consist of five lectures and an optional workshop for company visitors. The keynote speakers are Robert Kirschbaum (Vice President Innovation at DSM), Cees Admiraal (Director Acquisitions at High Tech Campus Eindhoven), Wouter van Schelt (Senior Consultant Innovation at Rijkswaterstaat), Dirk Kronemeijer (Vice President Innovation at KLM/Air France), and Andrew Gaule (CEO of H-I Network).

These keynote speakers will enlighten the visitors with their knowledge and experience with Open Innovation. Want to learn more? Click here to register today for the Strategic Symposium 2009!

 

 

RSM – Erasmus University Open Innovation, 28-30 mei 2009

Innovation no longer comes from within a company but through collaborative ‘open’ efforts and partnership. This three day course will give you the understanding, knowledge, and practical sills for applying open innovation in your organisation. You will get chance to explore how to work more effectively with suppliers and customers to speed up the innovation process and make it more reliable, more effective and less costly.

Who should attend:
–          Managers and specialists involved in innovation projects
–          Those who leads strategic innovation in organisations
–          Professionals involved in building relationships with suppliers
–          Managers in marketing communication

Voor meer informatie:
http://www.rsm.nl/home/execed/open_enrolment_programmes/open_innovation

 

LEF: Open Innovatie, 6 mei 2009

Free Love
Innoveren Moet. Ook al wil je liever bezig zijn met klanten en sales. Elders in de wereld, in andere branches en bij outperformers wordt immers ook niet stil gezeten.
Media Plaza Helpt. Kom gratis op 6 mei naar het LEFcongres Open Innovatie. Leer hoe je met anderen budget, tijd en risico kunt spreiden. In een middag heb je je punten binnen.

Media Plaza organiseert op 6 mei a.s. het congres LEF: Open Innovatie voor organisaties die ‘de ballen’ hebben om de uitdaging aan te gaan. Na afloop van het congres weet u hoe concurrentievoordeel behaald wordt, heeft u inzicht in uw concurrenten en weet u hoe uw strategie eruit ziet.  Daarmee bent u de held! LEF: Open Innovatie: voor de strategische marketeers, de innovatieve ondernemer, de innovatiemanager en de Business developers.

 

Meer inforatie is te vinden op: http://www.innovatiekalender.nl/LEFOpenInnovatie.aspx

 

 

Open Innovation and Creativity in Management and Governance

Al 40 jaar biedt de Universiteit Twente opleidingen aan op het terrein van maatschappij, en later sociale en gezondheidswetenschappen. Deze richtingen zijn momenteel ondergebracht binnen de faculteit Management en Bestuur. Inmiddels heeft deze faculteit een groei doorgemaakt naar zes studierichtingen en wordt er hoogwaardig onderzoek verricht.

 

Dit 8ste lustrum vieren we! Tijdens de lustrumweek, op vrijdag 21 november 2008, wordt er in de Grolsch Veste een semi-wetenschappelijk symposium georganiseerd met als thema:

 

‘Open Innovation and Creativity in Management and Governance’

 

Wij zijn er trots op dat twee internationaal bekende sprekers op het gebied van Innovatie en Creativiteit speciaal voor dit evenement naar Nederland komen. Het gaat hierbij om Prof.dr. Henry Chesbrough en Charles Landry.

Prof.dr. Henry Chesbrough, professor aan de University of Berkeley, Haas Business School USA, is dé grondlegger en autoriteit op het gebied van Open Innovatie. Chesbrough verlaat het klassieke idee van innovatie dat compleet binnen de muren van een organisatie plaats vindt. Innovatie kan volgens hem overal vandaan komen, en kan ook zijn weg vinden naar buiten.

De Brit Charles Landry is oprichter en directeur van Comedia, een gerespecteerd bureau dat aan tientallen steden wereldwijd advies geeft op het terrein van cultuur en creativiteit als krachtbron voor stedelijke ontwikkeling. Landry is de bedenker van de term ‘de creatieve stad’.

 

Tussen beide keynote presentaties in, bieden we u in twee series van zes parallelsessies het beste aan onderzoek vanuit Management en Bestuur gerelateerd aan het symposiumthema. De sessies worden gepresenteerd door wetenschappers van onze faculteit in samenwerking met alumni van Management en Bestuur die de wetenschap terugvoeren naar de praktijk.

 

De kosten voor deelname aan dit symposium bedragen €50. Dit is inclusief een afsluitend buffet en toegang tot het lustrumfeest op de Universiteit Twente dezelfde avond. Op http://www.mb.utwente.nl/lustrum/ vindt u de meest actuele informatie over het programma en kunt u zich online inschrijven.

 

The Fifth Masterclass Corporate Entrepreneurship and Open Innovation
From  November  24-28, 2008, the f ifth European course on Corporate Entrepeneurship and Open Innovation will take place at Conference Hotel Willibrordhaeghe in Deurne in the Netherlands. This  course is organized by Ronald Wolf (Philips) and Wim Vanhaverbeke (Hasselt University). Keynote speakers are Henry Chesbrough (UC Berkeley) and Kenneth Morse (MIT).

Additional information can be found on the Corporate Entrepreneurship website at:
http://www.hitech-projects.com/masterclass/fall2008/

 

 

 

MEDIACLUB DAG ‘OPEN SOURCE’ 24 APRIL 2008

 

 

DESKUNDIGENPANEL, WORKSHOPS, PRESENTATIES EN CREATIEVE ONTMOETING

 

 

Op 24 april 2008 organiseert de stichting Medialab Enschede de Mediaclub dag waarbij het thema ‘Open Source’ centraal staat.

De stichting Medialab Enschede is een culturele instelling die zich bezig houdt met innovatie binnen de mediakunst en de creatieve economie. De Mediaclub dag wordt georganiseerd in opdracht van het platform Creatieve Bedrijvigheid Twente.

Open source beschrijft de praktijk die bij de ontwikkeling van producten of diensten vrije toegang geeft tot de bronmaterialen van het eindproduct. Vaak is open source een eenvoudige uitdrukking voor een systeem dat voor iedereen vrij beschikbaar is om te gebruiken en/of om een bijdrage aan te leveren. Het open source concept wordt gebruikt om open software te beschrijven, ontwikkelen, distribueren en weer door te ontwikkelen. Het is ook van toepassing op ontwikkelingsmodellen en technieken die o.a. binnen de overheid, creatieve economie en onderwijs worden toegepast. Open source dankt zijn huidige populariteit aan het toenemende gebruik van internet, de diversiteit aan productiemodellen, de verscheidenheid aan communicatiemiddelen en de opkomst van interactieve gemeenschappen.

Tijdens de Mediaclub dag vinden presentaties en workshops plaats waarin het gebruik van open source centraal staat. Daarnaast vindt een paneldiscussie plaats waarbij vertegenwoordigers van diverse instellingen, instituten en bedrijven hun visie op het thema open source geven. De onderwerpen die hierbij aan de orde komen zijn het culturele, economische en maatschappelijke belang van open source en de functie van open source binnen de creatieve economie. Verder is er uiteraard ruimte voor creatieve en informele ontmoeting.

De Mediaclub dag is bestemd voor directie, beleidsmakers en medewerkers van creatieve bedrijven, onderwijs- , publieke- en culturele instellingen en andere geïnteresseerden.

Meer informatie over, en aanmelden voor de Mediaclub dag is mogelijk via https://webmail.tue.nl/exchweb/bin/redir.asp?URL=http://www.medialabenschede.nl/(onder de link Programma / Mediaclub dag).  Het is tevens mogelijk een afzonderlijk programmaonderdeel bij te wonen. Deelname aan de Mediaclub dag is kosteloos.

 

 

 

SocialStrategyTalk

De strategie van het sociale web

Heeft uw organisatie al een Social Strategy? Wiki’s, Youtube en andere sociale web applicaties veroveren de wereld. Organisaties richten hun pijlen steeds meer op deze sociale vernieuwing. Maar wat is de eerste stap?

SocialStrategyTalk is een kwartaalbijeenkomst die in het teken staat van deze nieuwe ontwikkelingen met elke keer een centraal thema. Met sprekers die u uitdagen en inspireren. Ook is er social talk achteraf voor het uitwisselen van eigen ervaringen.

Menselijke relaties en persoonlijke webuitingen staan centraal in het sociale webtijdperk. Dit biedt geweldige kansen voor organisaties. Nieuwe internetstrategieën met dit sociale web als basis zijn nu volop in ontwikkeling. Door een omgeving te bieden waar ervaringen kunnen worden uitgewisseld beogen we een versnelling te brengen in het succes van uw social strategy.

SocialStrategyTalk wil verschillende disciplines en sectoren verbinden: bedrijven, overheden, non-profit, ondernemers en wetenschappers. De eerste SocialStrategyTalk vindt 22 mei plaats in de WesterUnie te Amsterdam.

 

Voor meer informatie: http://www.socialstrategytalk.com/

 

 

 

Le CRP Henri Tudor is pleased to inform you about the following training :

“Open Innovation : Foundations and Best Practices” (with Prof. Dr. Wim Vanhaverbeke)

The 8th April, 2008 from 9.00 a.m. to 5.30 p.m.
at CRP Henri Tudor | 29, avenue John F Kennedy | Luxembourg-Kirchberg

Objectives

to rise awareness within a professional or academic public on open innovation and its main challenges to show the evolution of innovation models (closed to open innovation) to give an overview of innovation models’ implementation in the companies to present best practices

Points dealt with

evolution of innovation models
presentation of practical cases of innovation models’ implementation in different contexts presentation of benefits linked to the roll-out of these models proposal of good practices in as regards innovation

Practical details
Language: English
Duration: 1 day
Date:  8th April 2008 from 9.00 a.m. to 5.30 p.m.
Place: at CRP Henri Tudor | 29, avenue John F Kennedy | L-1855 Luxembourg-Kirchberg
Price: 460 euros  VAT excl.

 

For more information: http://www.sitec.lu/cms/sitec/content.nsf/idgen/GBEA-77GFZH?opendocument&language=fr

 

 

 

18 oktober 2007 organiseert het NIMA i.s.m. Openinnovatie.nl een workshop over innovatiemanagement.

 

 

Business Club Workshop


Innoveren kan heel anders!

De nieuwste inzichten om commercieel succes te creëren

 

Ervaar wat de vier nieuwste strategische businessmodellen voor u kunnen betekenen. Op inspirerende wijze zal Prof. Dr. Wim Vanhaverbeke, co-editor van het boek ‘Open Innovation: Researching a New Paradigm’, de tools voor succesvol innoveren aanreiken.

In deze workshop staan de volgende modellen centraal, geïllustreerd met voorbeelden uit een diversiteit aan branches en landen:

  • Ga de concurrentie niet te lijf, maar maak ze irrelevant. Dit uitgangspunt van Blue Ocean Strategy heeft geleid tot de successen van Cirque du Soleil, Starbucks en Southwest Airlines. Hoe vindt u úw blauwe oceaan?

 

  • Hoe kunt u de marktleider een voetje lichten en zijn gewicht tegen hem gebruiken? Disruptive Innovation is een businessmodel dat zich op deze vraag richt.
  • Hoe ontwikkelt u producten of diensten voor mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen maar wel een heel groot marktsegment vertegenwoordigen? The Bottom Of The Pyramid geeft u hiervoor de juiste aanknopingspunten.

 

  • Technologische ontwikkelingen bieden veel kansen. Maar hoe legt u als strategisch marketeer met beperkte R&D capaciteit de link met technologie om dit proces te sturen? Leer wat Open Innovatie voor u kan betekenen.

Benut deze unieke kans. Binnen één intensieve middag krijgt u in de creatieve omgeving van D-E-R-U-I-M-T-E in Goudriaan (in het groene hart van Nederland) dé tools aangereikt om nieuwe successen te creëren.

Programma
13.30 uur Ontvangst met koffie en thee
14.00 uur Introductie over business modelling
14.45 uur Blue Ocean Strategy; case Cirque du Soleil en discussie
15.45 uur Pauze
16.00 uur Disruptive Innovation en Bottom Of The Pyramid: filmpjes van Prahalad
en succesvolle voorbeelden
17.00 uur Open Innovatie; interactieve oefening
17.45 uur Afsluiting met netwerkborrel

Kosten en locatie
De kosten voor deelname aan deze unieke bijeenkomst bedragen:
€ 125,- voor NIMA-leden en € 175,- voor niet-leden. Alle prijzen zijn exclusief BTW.
De bijeenkomst vindt plaats in D-E-R-U-I-M-T-E, Zuidzijde 96 in Goudriaan.

Aanmelden
U kunt zich aanmelden voor deze middag door op inschrijven te klikken.
Meldt u snel aan, want ‘vol is vol’. Direct na inschrijving ontvangt u de bevestiging en factuur voor uw deelname. Overige informatie en de routebeschrijving ontvangt u een week van tevoren.

 

 

 

 

Corporate Entrepreneurship and Open InnovationCourse Corporate Entrepreneurship and Open Innovation

From March 29-30 and April 2-3-4, 2007, the second European course on Corporate Entrepreneurship and Open Innovation will take place at Conference Hotel Willibrordhaeghe in Deurne in the Netherlands.

Led by two internationally leading management experts, Henry Chesbrough from the UC Berkeley Haas School of Business and Kenneth Morse from the MIT Entrepreneurship Center, this Corporate entrepreneurship course teaches the fundamentals of Open Innovation as applied to develop new venturing options for global corporations. The participants will be given the opportunity to develop and refine their own business case, which will be evaluated during the last day of the course by an objective and demanding team of experts.

The course provides insights into the key aspects of entrepreneurship, intrapreneurship and corporate venturing:

  • How to organize and leverage the corporate setting to start and grow new, signifi cant, globally competitive businesses
  • How to generate successful (corporate) start-ups in an Open Innovation setting
  • Searching for complementarity: the role of partners
  • The role of incubators, spin-ins, spin-outs, and corporate venture capital
  • How to use new business development and venturing as a tool in strategy making processes and corporate transformations

For more information on this event and how to register, please follow this link.

 

 

BIGcongres 28 ‘Breaking Boundaries’ logoBIG

Datum: 10 mei 2007
Locatie: Stadsschouwburg te Groningen
Thema: Breaking Boundaries, een grensverleggend congres over Open Innovatie
Website: www.bigcongres.nl

van Groningen voor de 28e maal het BIGcongres plaatsvinden. Dit jaar zal onder de titel Breaking Boundaries het concept open innovatie belicht worden. Het BIGcongres staat, met 28 jaar ervaring, be

 

Op 10 mei 2007 zal in de Stadsschouwburg kend als een professioneel, interactief en diepgaand managementevenement. Centraal bij het congres staat de interactie tussen deelnemende studenten, wetenschappers en mensen uit het bedrijfsleven. In totaal zullen ongeveer 500 mensen deelnemen aan de plenaire lezingen. Naast deze lezingen is er plaats gemaakt voor bedrijfsspecifieke workshops en kennisarena’s waarin studenten en de andere deelnemers zichzelf kunnen verdiepen in een meer praktische casus.

 

Columnist en schrijver Martin Bril zal tussen de lezingen twee intermezzo’s verzorgen, die een andere en verrassende kijk op open innovatie geven. Verder levert prof. Henry Chesbrough (grondlegger van open innovatie, Haas School of Business) door middel van een videoboodschap een bijdrage aan het BIGcongres. Aan het eind van de congresdag geeft Maurice de Hond zijn visie op de toekomst van Nederland.

 

Naast het concept open innovatie, worden aansprekende bedrijfsvoorbeelden en diverse aspecten als kennisdeling, intellectueel eigendom en menselijk kapitaal belicht.

Hopelijk tot ziens op 10 mei in de Stadsschouwburg van Groningen!
Kijk voor meer informatie op
www.bigcongres.nl

 

 

BIGlogo