In Mexico weten ze het al langer: ook in de sportwereld kan prima gebruik worden gemaakt van open innovatie en crowdsourcing. De Mexicaanse voetbalclub Murciélagos laat zijn fans meebeslissen over de tactiek en opstelling van het team en speelt dit jaar zijn beste seizoen ooit, aldus A Bite Of.

Wanneer er een belangrijke beslissing moet worden gemaakt, kunnen fans via internet of sms stemmen op de volgens hun beste beslissing. In dit geval kun je denken aan het wel/niet eens zijn met de opstelling van het team, de eerste wissel of wie erin moet en wie eruit, en welke speler een bonus zou moeten krijgen voor zijn prestaties gedurende de wedstrijd. Een interessant model, en de resultaten tot nu toe spreken in het voordeel van de DT-electronico, oftewel de ‘electronisch technisch directeur’.

Dit roept echter wel een aantal vragen op, zoals ‘zijn deze fans nu ook echt betere managers, of is er iets anders aan de hand?’, ‘is dit een model dat wellicht ook in andere sporten zou kunnen/moeten worden toegepast?’, maar ook ‘welke beslissingen kunnen wel door fans genomen worden en welke niet?’ Het bepalen van de ‘man of the match’¬† is nu eenmaal toch een ander soort beslissing dan het aankoopbeleid van een club, om maar even iets te noemen.