Net als vorig jaar, publiceren we dit jaar een lijst(je) van de meest veelbelovende start-ups van het jaar. Vanzelfsprekend bekijken we dit vanuit het perspectief van Open Innovatie en proberen we de volgende vragen te beantwoorden:

  • Levert de onderneming een bijdrage aan Open Innovatie?
  • Levert de onderneming een bijdrage aan Innovatiemanagement?
  • Levert de onderneming een bijdrage aan de Nederlandse kenniseconomie?
  • Is het een innovatief product/idee?
  • Voorziet het in een behoefte?

1e plaats: Innovation Management Game

Dit jaar is de start-up de Innovation Management Game op de eerste plaats geëindigd. De Innovation Management Game is een business strategy simulation game voor universiteiten, het hoger onderwijs, business schools en cursussen en trainingen voor het bedrijfsleven. In de game staan onderwerpen als Open Innovatie, Co-Creatie, Innovatiemanagement en Business Model Innovation centraal.

Levert de onderneming een bijdrage aan Open Innovatie? 5/5
Levert de onderneming een bijdrage aan Innovatiemanagement? 5/5
Levert de onderneming een bijdrage aan de Nederlandse kenniseconomie? 5/5
Is het een innovatief product/idee? 4/5
Voorziet het in een behoefte? 5/5
Totaaloordeel 4.8/5

2e plaats: Owlin

Op de tweede plaats is Owlin beland; een start-up in de financiële sector die op basis van social media trends sneller en kwalitief hoogwaardiger informatie kan weergeven over financiële trends en daarmee een oplossing biedt voor o.a. beleggingsfondsen. Owlin is onderdeel van Rockstart’s Acceleration Programma en haalde deze week €200.000 euro op aan startkapitaal.

Levert de onderneming een bijdrage aan Open Innovatie? 4/5
Levert de onderneming een bijdrage aan Innovatiemanagement? 4/5
Levert de onderneming een bijdrage aan de Nederlandse kenniseconomie? 5/5
Is het een innovatief product/idee? 5/5
Voorziet het in een behoefte? 5/5
Totaaloordeel 4.6/5

 3e plaats: Fosbury

Pas enkele maanden in de lucht, maar nu al een razendsnelle start: Fosbury. Een start-up, ontwikkeld door twee van de voormalige oprichters van Yunoo, die organisaties een oplossing biedt om razendsnel en zeer gesegmenteerd vouchers en coupons te verspreiden onder smartphone gebruikers. De verwachting is dat dit soort ondernemingen binnen korte termijn de volledige fysieke-advertentie-markt op een grote achterstand gaan zetten.

Levert de onderneming een bijdrage aan Open Innovatie? 4/5
Levert de onderneming een bijdrage aan Innovatiemanagement? 3/5
Levert de onderneming een bijdrage aan de Nederlandse kenniseconomie? 5/5
Is het een innovatief product/idee? 5/5
Voorziet het in een behoefte? 5/5
Totaaloordeel 4.2/5