Nadat we een succesvolle poll hebben gelanceerd in December, komen we deze maand met een nieuwe vraag. 2012 is zoals gebruikelijk weer begonnen met een groot aantal weblogs, kranten en video’s over de trends van de komende tijd. Nog slechts een paar weken en de nieuwe Trendwatcher of the Year wordt weer verkozen. Ik heb het geluk gehad enkele van hun presentaties bij te mogen wonen en heb geprobeerd sommige trends samen te vatten die interessant zijn voor innovatie-specialisten.

Epxerience economy

De meeste trendwatchers stippen aan dat de consumenten een veranderende positie innemen in de markt. Eigenlijk al jaren geleden ingezet, maar nu pas echt op zo’n hoogtepunt: de “experience economy”. Consumenten zijn niet langer alleen op zoek naar goede producten, nieuwe technologieën of duurzame diensten. Ze graven dieper en ze willen meer: ze willen, naast de producten en diensten die ze kopen, ook unieke ervaringen opdoen.

Time-to-innovate wordt ingehaald door de speed-of-market

Een andere trend is gebaseerd op het feit dat – mede door globalisatie en de snel toenemende hoeveelheid mensen die toegang hebben tot mobiele breedbandverbindingen – consumenten steeds sneller hun wensen aanpassen. Sneller dan we ons ooit konden voorstellen. Dit betekent niet dat de consumenten niet meer loyaal zijn, ze zijn gewoon op zoek naar nieuwe momenten. Consumenten zijn loyaal aan merken die zich sneller aanpassen dan dat zij zelf kunnen. Als we niet sneller innoveren, dan verliezen we de battle.

Influencers

Een laatste interessante trend is de beinvloeding door de gewone man. Nou ja, gewoon, iemand met een groot aantal twittervolgers, een hele schare aan Facebook fans of een mooi TV programma. Deze zogenaamde ‘influencers’ worden soms betaald door de grote merken, maar we hun kracht écht in zit, is het groot kunnen maken van een klein idee dat ze persoonlijk aanspreekt. Ze kunnen merken maken en breken. En dat kunnen ze veel beter dan onze marketingmachine zou kunnen. Onze campagnes worden viraal door één twitterbericht en onze miljoenen-kostende reclames worden niets waard na een Facebook-post. Wees voorbereid.

Wat denkt u?

Vul onderstaand de poll voor deze maand in!