Ronald Wolf, director Venturing van Philips Research, legt in een 300-seconden presentatie uit waarom Philips de High Tech Campus heeft opgericht. In de presentatie komen Open Innovatie, Kennisdeling en Corporate Venturing aan bod en licht hij voorbeelden toe van succesvolle resultaten van de High Tech Campus.

Open Innovatie als zandbak

Hij trapt af met de uitleg dat Open Innovatie een soort zandbak is. Deze zandbak heeft een aantal ‘benefits’, maar er zijn ook een paar regels waar men zich aan moet houden:

De voordelen van de zandbak:

  • Je hoeft niet te betalen voor al het speelgoed
  • Je mag gebruikmaken van speelgoed dat de anderen niet willen
  • Je kan onderhandelen over het gebruik van speelgoed dat anderen ook willen
  • Je kan alleen spelen, maar je mag ook samen spelen

De regels die gelden in de zandbak:

  • Het speelgoed moet gedeeld worden
  • Het kan niet allemaal precies zoals jij wil dat het gaat
  • Je moet je gedragen

Bovenstaande argumenten sluiten nauw aan bij de grondbeginselen van Open Innovatie. Inmiddels maken ongeveer 100 bedrijven gebruik van de zandbak. Aldus Wolf: “Eén van de grote voordelen is dat je faciliteiten kunt gaan delen, waar je met een veel grote kwaliteitsniveau, expertiseniveau, kennis en kunde gebruik kunt maken van dat wat er in die omgeving te koop is.”

open_innovation_garcia.jpg
influx en outflux van Open Innovatie

Wolf geeft ook aan dat Philips nu bezig is met het beschikbaar stellen van de knowhow die ontwikkeld is en die niet meer nodig is, mits dat uiteindelijk Philips iets oplevert. Dit is duidelijk een voorbeeld van de shift van de influx van Open Innovatie naar de outflux van Open Innovatie. In de eerste fase heeft Philips acties ondernomen om meer projecten, ontwikkelingen en ideeën in de pijplijn te krijgen, terwijl in deze fase, “collaborative innovation”, ook wordt gekeken naar het uitvloeien van kennis, informatie, projecten en ideeën die niet in de core competence van Philips vallen, maar voor andere partijen een goede business case vormen.

Bekijk hier de volledige presentatie van Ronald Wolf:

 

Dit bericht is onderdeel van een reeks 300-seconden presentaties die worden verzorgd door Frismakers. Frismakers is een netwerk van innovatiemanagers, die zowel online als offline kennis, ervaring en best cases met elkaar delen. Frismakers verzorgt ook expert meetings op verschillende expertisegebieden, waaronder Open Innovatie.